Snellman tekee hyvää biokaasun voimalla – Rohen LNG-toimitukset ovat osa elintarviketehtaan toimitusvarmuutta

Lisätietoja
Mikko Korpinen,
Myyntipäällikkö
+358 40 184 8814
mikko.korpinen@rohe.fi

Pietarsaaren Kuusisaaren tehdasalueella tehdään yli 70 vuoden kokemuksella liha- ja leikkeletuotteiden lisäksi päämäärätietoista vastuullisuustyötä ja etsitään ratkaisuja energian ja ympäristön säästämiseksi.

Yli kymmenen vuoden ajan Snellmanin lihanjalostustehdas on pyörinyt biokaasun voimalla. Snellmanin lihanjalostuksen tekninen johtaja Markus Snellman arvelee Snellmanin olleen ensimmäisiä elintarvikealan tehtaita, joka siirtyi käyttämään uusiutuvaa biokaasua.

Jo vuonna 2013 oli selvää, että öljy on vaihdettava uusiutuvaan energiamuotoon. Snellmanin oman navetan lietteestä tuotetaan biokaasua, ja lihanjalostuksessa lämmityksessä sekä höyryntuotannossa käytetään uusiutuvaa energiaa. Rohe auttaa LNG:n toimittajakumppanina Snellmania kohti vihreitä tavoitteita.

Raskaan kaluston kaasutankkausasema avattiin tänä vuonna

Uusiutuvan biokaasun käyttöä haluttiin laajentaa myös liikenteeseen. Alun perin tavoitteena oli saada kaasutankkausasema avattua jo 2019.

– Korona hidasti hieman suunnitelmia, kun ensin pandemia vaikutti ja sitten markkinoilla oli vaikea komponenttipula, Snellman kertoo.

Muutama vuosi suunniteltua myöhemmin, vuonna 2021 Snellman avasi biokaasutankkausaseman Kuusisaaren tehdasalueelle. Kyseessä on CBG-tankkausasema, (compressed biogas) ja puhdas biokaasu tulee Jepualta, Jeppo Biogasilta, josta Snellman omistaa osuuden. Nyt viimeisimpänä kaasun käytön laajentamisena avattiin tänä keväänä raskaan liikenteen kaasutankkausasema. Asemalta voi tankata LNG:tä (nesteytettyä maakaasua) ja LBG:tä (nesteytettyä biokaasua).

Aiemmin lähin raskaan kaluston kaasutankkausasema sijaitsi Seinäjoella yli sadan kilometrin päässä.

Tavoitteena hoitaa kuljetuksia LBG:llä

Rohen rooli on turvata tehtaan tuotanto vaihtelevissa tilanteissa: tarvittaessa biokaasu täydennetään LNG:llä ja tasataan kulutushuippuja.

– Kaasukohteissa on äärimmäisen helppoa siirtyä LNG:stä nesteytettyyn biokaasuun, sillä asennettu infra toimii sellaisenaan, Rohen myyntipäällikkö Mikko Korpinen toteaa.

Korpisen mukaan tulevaisuudessa Rohe toimittaa myös biokaasua sekä synteettistä metaania asiakkailleen.

Snellmanin suunnitelmissa on siirtyä myös liikenteessä kokonaan biokaasuun ja uusiutuvaan energiaan. Vielä tämä ei ole mahdollista kustannusten ja LBG:n saatavuuden vuoksi. Rohen tulevaisuuden strategia on tarjota biokaasua asiakkailleen monipuolisista hankintakanavista ja satsata samalla kotimaisen biokaasun jakeluun, kun tuotantomäärät kasvavat.

– Tällä hetkellä yksi eläintenkuljetusautomme kulkee LNG:llä. Uskoisin, että vajaassa 10 vuodessa kaasulla kulkevien autojen määrä tulee lisääntymään merkittävästi. Suurimpana esteenä on ollut tekniikka, sillä raskaan kaluston ajoneuvot vaativat todella voimakkaan moottorin raskaisiin kuormiinsa.

Ajatuksena on, että tehtaan omat runkolinjat hoidettaisiin kaasuautoilla.

– Tankkausasemamme sijainti on erinomainen, sillä tässä kulkee vieressä vilkasliikenteinen valtatie ja lähellä on muitakin suuria tehtaita.

Snellman toteaa, että seuraava askel kaasun käytössä on uusia kaasutankki, jotta tankkausvälejä saadaan pidennettyä. Näin säästettäisiin jälleen luontoa, kun tankkaukseen vaadittavat ajokilometrit vähenisivät.

Kumppanin valinnassa painoi Rohen ketteryys

Perheomisteisena yrityksenä Snellman haluaa kumppaneikseen mahdollisuuksien mukaan paikallisia toimijoita, aina tosin sopivaa kumppania ei Pietarsaaren lähistöltä löydy.

– Kaasun käyttölaitteiston suunnitteli ja asensi paikallinen G&A Solutions, ja Rohen palvelut löysimme yhteistyökumppaneidemme kautta.

LNG-toimittajissa ei kovin suurta kilpailua Suomen markkinoilla ole, ja Snellmanille oli tärkeää saada kumppaniksi yksityisessä omistuksessa oleva yritys.

Snellman kehuu, että Rohen toiminta on ollut joustavaa ja kaikki on sujunut mallikkaasti.

– Alusta asti on tuntunut siltä, että meillä on ollut hyvä yhteisymmärrys!


Kaikki artikkelit