Haluatko tietää lisää?
Ota yhteyttä
Tänä keväänä on käyty kiivaita hallitusneuvotteluja, joissa etenkin ilmaston ja kestävän kehityksen kysymykset ovat olleet tapetilla. Vihreän siirtymän hankkeet vaikuttavat myös Rohen liiketoiminnan kehitykseen sekä uusiutuvien energiaratkaisujen kysyntään – niin teollisuudessa, maanteillä kuin merillä.
Tämä teksti on Rohe Solutions oy:n teknologiapäällikkö Jani Hautaluoman katsaus kestävämpään logistiikkaan ja valtameriliikenteen vihreään siirtymään.
Teollisuudessa, maataloudessa ja liikenteessä syntyy päästöjä, jotka ovat haitaksi planeettamme ilmastolle. Asiaan on herätty paitsi yksilötasolla, myös valtioiden ja kansainvälisen yhteisön päättävissä elimissä. Vaikka kaikki ovat varmasti yhtä mieltä siitä, että päästöjä on pystyttävä vähentämään, kiistellään siitä, kuinka päästövähennykset tulee toteuttaa ja kuka hyötyy erilaisista päästömittaustavoista.
Rohella lähdetään siitä ajatuksesta, että päästöt tulee aina selvittää mahdollisimman tarkasti ja läpinäkyvästi. Siksi kehitämme jatkuvasti logistiikan päästömittausta ja siitä hyötyvät myös loppuasiakkaamme. Kehityshankkeiden ja uuden digitaalisen valvontajärjestelmämme myötä pystymme toteuttamaan LNG-logistiikkamme älykkäämmin, jolloin LNG:n käymistuotteena syntyvät metaanipäästöt pystytään minimoimaan.
Päästömittauksen kehittyessä kokonaispäästöt ratkaisevat – ei vain pakoputkesta tupruttavat
Poliittinen toimintaympäristö ohjaa julkista keskustelua päästöistä. Valitettavasti tällä hetkellä päästönarratiivi keskittyy ainoastaan ”putken päästä” tuleviin päästöihin, siis esimerkiksi autoilun pakokaasuihin ja hiilidioksidipäästöihin. Elinkaaripohjainen päästötarkastelu vauhdittaisi vaihtoehtoisten käyttövoimien kehittämistä – muidenkin kuin sähkön ja vedyn. Myös Suomen kuljetus- ja logistiikka ry pitää elinkaaripohjaista päästöjen tarkastelua läpinäkyvänä tapana jäsentää tulevaisuuden päästötavoitteita. Varteenotettavimpia vaihtoehtoja nykyisille polttoaineille ovatkin uusiutuvat biokaasut sekä synteettiset kaasut. Olemmekin havainneet, että näiden kysyntä on jo lähtenyt kasvuun.
Vaikka jakelemme LNG:tä sekä biokaasua asiakkaille, tutustumme uteliaana mahdollisuuksiin sähköistää kuljetuskalustoa.
Päästömittaukset kehittyvät samalla kun valtiot ja EU ovat asettaneet tiukkoja ilmastotavoitteita. Päästömittausten kehityksestä on opittu, että kokonaispäästöjä tarkasteltaessa tulee suunnata fokus elinkaaripäästöihin sen sijaan, että keskityttäisiin tuijottamaan pakoputkea tai tuotantolaitoksen savupiippua. Tärkeintä olisi löytää kokonaispäästöjen osalta mahdollisimman kestävät kokonaisratkaisut logistiikkaan ja teollisuuteen. Vaikka LNG:n, LNG-pohjaisen kaasun sekä biokaasun jakelu on liiketoimintamme keskiössämme, tutustumme uteliaana mahdollisuuksiin sähköistää kuljetuskalustoa.
Laivaliikenteen vihreä siirtymä kiihtyy
Vaikka päästökeskustelua käydään pitkälti teollisuuden, yksityisautoilun ja raskaan liikenteen ympärillä, on laivaliikenteen päästöjen alentaminen myös osa EU:n päästötavoitteita. Globaalissa markkinaympäristössä rahtia liikutellaan valtavasti ja satamat ovat vaihdannan solmukohtia. Tiedetään, että satamat pystyvät vaikuttamaan suoraan ainoastaan viiteen prosenttiin kokonaispäästöistä ja valtamerilaivojen päästökuorma sen sijaan on 80 %. Tämän pohjalta satamahankkeissa pyritään kehittämään laivaliikenteelle vaihtoehtoista käyttövoimatarjontaa.
Bunkraus eli laivojen tankkaaminen kaasuilla on myös Rohen liiketoiminnassa ottanut isoja harppauksia. Kalustollamme pystymme toimittamaan LNG:tä sekä biokaasua myös sellaisiin satamiin, missä kiinteä kaasuinfra ei ole vielä riittävällä tasolla. Monissa satamissa LNG ja uusiutuva nestemäinen metaani on jo tuttu juttu, mutta biokaasulta ja vedyltä odotetaan tulevaisuudessa paljon.
Satamahankkeissa valmistaudutaan tulevaisuuden laivakalustoon – Fossiiliset polttoaineet jäävät historiaan
Satamat satsaavat vihreässä siirtymässä jo tulevaisuuden laivoihin sekä päästömittauksiin. Satamien kyvykkyyttä mitataan jo kansainvälisesti uusilla energiamittareilla, joihin lukeutuvat vaihtoehtoiset polttoaineet, tehokkaammat bunkrausratkaisut sekä sähköinen latausverkosto. Esimerkiksi Helsingin satama on panostanut hurjasti omaan energiatehokkuuteen ja päästöjen vähentämiseen. Satamahankkeessa on investoitu aurinkopaneeleihin ja tehty monia energiansäästötoimenpiteitä. Helsingin uudistuvassa satamassa mitataan koko sataman elinkaaren päästöt ja tavoitteena on, että uusi T1-terminaali tulee olemaan elinkaarensa aikana hiilinegatiivinen.
On selvää, että päästövähennystalkoissa fossiiliset polttoaineet tulevat lopulta jäämään historiaan ja Rohe on valmistautunut omalla kehitystyöllä muutokseen. Tällä hetkellä isoin haaste on, millä tavoin päästöt painetaan alas säilyttäen samalla logistinen kilpailukyky ja kannattavuus. Tätä aprikoidessa kannustamme kaikkia myös keskittämään huomionsa hankkeiden ja tuotannon elinkaaripäästöihin.
Kaikki artikkelit