Mikko Korpinen,
Myyntipäällikkö
+358 40 184 8814
mikko.korpinen@rohe.fi
Rauma Marine Constructions (lyhennettynä RMC) on laivanrakennusyhtiö, joka toimii nimensä mukaisesti Raumalta käsin. Yrityksessä on noin 300 työntekijää ja se tekee yhteistyötä yli kahdenkymmenen kumppanin kanssa. Rauma Marine Constructions on erikoistunut auto- ja matkustajalauttojen, laivastoalusten ja jäänmurtajien rakentamiseen sekä kunnossapitoon.
Viime vuosina telakalla on rakennettu muun muassa MS Spirit of Tasmania IV -alusta. Australiaan hankittu auto- ja matkustajalautta valmistui ja luovutettiin tilaajalle syyskuun 2024 lopulla. Ennen aluksen luovutusta Rauma Marine Constructions teki useita testejä, joiden avulla varmistettiin, että kaikki aluksessa toimii suunnitellusti. Yksi testeistä oli LNG:n bunkraustesti. Siinä alus tankattiin täyteen kapasiteettiinsa erilaisten turvamekanismien testaamiseksi ja sujuvan bunkrausprosessin varmistamiseksi.
Huolellinen valmistelu ja aikataulutus takasivat turvallisuuden ja sujuvan toimituksen
Testin suorittamiseksi telakka tarvitsi polttoainetoimittajan. Rauma Marine Constructionsin LNG SystemsResponsible Toni Haapanen otti alkuvuodesta 2024 yhteyttä Rohe Solutionsiin keskustellakseen bunkrausmahdollisuudesta. LNG-käyttöinen alus oli tankattava täyteen kapasiteettiinsa 72 tunnin aikaikkunassa, jotta aluksen muut viimeistelytyöt pystyisivät jatkumaan aikataulun mukaisesti. LNG-toimittajan oli siis toimitettava lähes 800 kuutiometriä LNG:tä aluksen säiliöihin annetussa aikataulussa.
Rohe Solutionsin myyntipäällikkö Mikko Korpinen vakuutti, että Rohen pystyisi uusien, suuren kapasiteetin LNG-rekkojensa avulla toimittamaan tarvittavan määrän polttoainetta halutussa aikataulussa. Rohen rekkojen säiliöt tankataan Haminassa, josta on lähes 400 kilometrin matka Raumalle.
”Rohe suorittaa toimitukset 100 % toimitusvarmuudella koko Suomessa. Etäisyys on vain yksi toimitusvarmuuteen vaikuttavista yksityiskohdista bunkrausprosessissa, eikä se ole meille haaste”, Korpinen toteaa.
Ennen bunkrausta Rohen asiantuntijat vierailivat Rauma Marine Constructionsin telakalla keskustelemassa prosessiin liittyvistä yksityiskohdista. Samalla laiturialue kartoitettiin bunkrausta varten. Myös turvallisuusasiat käytiin läpi. Esimerkiksi tuli- ja sähkötyöt täytyi pysäyttää bunkrauksen ajaksi. Rohe ottaa jokaisen bunkrausprosessin suunnittelussa aina tarkasti huomioon turvallisuusseikat.
”LNG:n kanssa työskentely vaatii huolellisuutta. Ammattilaisemme ja alihankkijamme asettavatkin aina turvallisuuden etusijalle”, Korpinen kertoo.
Hyvä kommunikaatio siivitti ammattilaisten yhteistyötä
Spirit of Tasmania IV -aluksen bunkraus toteutettiin keskellä kesää. Bunkrauksen aikataulun huolellinen suunnittelu oli tärkeää monivaiheisessa prosessissa. Esimerkiksi laivan LNG-säiliöt piti kuivata ja jäähdyttää huolellisesti ennen bunkrausta.
Haapanen kertoo prosessista:
”Bunkraus kesti yhteensä neljä päivää. Joka päivä torstaista sunnuntaihin kolme LNG-rekkaa saapui telakalle, joten kyseessä oli melkoinen prosessi. Useat ihmiset olivat valmiustilassa koko bunkrauksen ajan. Prosessi sujui kaiken kaikkiaan erittäin sujuvasti.”
Rauma Marine Constructionsin ei tarvinnut huolehtia bunkrauksessa tarvittavista letkuista tai liittimistä, sillä Rohe toi ne mukanaan. Koska viestintä Rauma Marine Constructionsin, Rohe Solutionsin ammattilaisten ja asiantuntevien alihankkijoiden välillä oli sujuvaa, suoritettiin bunkraus onnistuneesti ja pienet haasteet hoidettiin helposti.
”Erityiskiitos Rohe Solutionsille prosessin hyvästä hoitamisesta. Kokoukset ennen bunkrausta ja sen jälkeen olivat hyvä lisä kokonaisuuteen. Niiden avulla olimme jatkuvasti ajan tasalla projektin tilanteesta. Pystyimme myös antamaan palautetta, jotta seuraava bunkrausprosessi olisi vielä tätäkin sujuvampi”, Haapanen summaa.
Kaikki artikkelit